پارسی، ترجمه و ویرایش

نکاتی دربارۀ نگارش فارسی، تایپِ درست و ترجمه (اکبر خرّمی)

پارسی، ترجمه و ویرایش

نکاتی دربارۀ نگارش فارسی، تایپِ درست و ترجمه (اکبر خرّمی)

آموزش مصوّر تصحیح کیبورد فارسی


آموزش مصوّر تصحیح کیبورد فارسی

فایل پیوست آموزش مصوّر و گام به گامِ نصب و تصحیح کیبورد برای زبان فارسی است.

با نصب نرم‌افزار کوچک و رایگان ولی حرفه‌ایِ Keyboard Layout Manager می‌توانید یک بار برای همیشه کیبورد فارسیِ خود را اصلاح کنید و همۀ کاراکترهای مورد نیاز در تایپ فارسی را داشته باشید.

حجم فایل راهنما کمتر از ۷۰۰ کیلوبایت است.

دانلود آموزش مصوّر تصحیح کیبورد فارسی

 ***

 همچنین پیشنهاد می‌شود مطالب زیر را ملاحظه بفرمایـید:


نکات نگارشی و تایپی – ۲

غلط‌های تایپی

مشکلات ما ایرانیــان در استفاده از فونت

مقایسۀ شکل «ـۀ» فارسی در چند فونت

نرم‌افزار رایگان چینش دلخواه کلیدهای کیبورد

تفاوت کاراکترهای فارسی با عربی

دانلود ۵ دسته فونت فارسی منطبق با استاندارد یونیکد

انواع خط فاصله  (Em dash, En dash, Hyphen)

نیم‌فاصله یـا فاصلۀ مجازی (zwnj) در تایپ فارسی

 

نظرات 6 + ارسال نظر
ناصر چهارشنبه 4 مرداد 1402 ساعت 19:18

سلام دوستان
اگر وبسایت آقای مهروش تعطیل نمیشد شما هم به مشکل برنمیخوردید! چیزی که من به نقل از وبسایت ایشان به یاد دارم این است که در ورد باید نیم‌فاصله را تعریف کرد. در ورد 2003 به این ترتیب عمل کنید:
ورد را باز کنید. منوی Insert را انتخاب کنید. در انتهای این منو Symbol را باز کنید. از دو پنجرۀ بالایی، روی Special Characters را فشار دهید. در فهرست کاراکترهای ویژه، No-Width Optional Break را (که اسم نیم‌فاصله است) انتخاب کنید. بعد در پایین پنجره روی دکمۀ Shortcut Key کلیک کنید تا برای این کاراکتر (نیم‌فاصله) کلیدهای دلخواه را در تخته کلید خود تعریف کنید. در پنجرۀ تازه‌ای که باز شده، در قسمت Press new shortcut کلید میانبر دلخواه را وارد میکنیم (مثلاً Shift + Space). بعد دکمۀ Assign را میزنیم و پنجره‌ها را میبندیم.

درود بر شما.
درست می‌فرمایید. آنچه شما گفته‌اید در نرم‌افزار «ورد» جواب می‌دهد، اما فقط در همین نرم‌افزار.
اما آیا نمی خواهید با خیال راحت در همۀ برنامه‌ها و نرم‌افزارها و همه‌جای ویندوز بتوانید از نیم‌فاصله استفاده کنید؟

احسان چهارشنبه 4 آبان 1401 ساعت 16:27

سلام، خسته نباشید، واقعا آموزشتون مفید بود.
منم مقداری روی کیبورد و فونت تحقیق کردم و به نظرم زحمت شما واقعا قابل قدردانیه.
البته الان کیبورد استاندارد فارسی اومده که به نظرم اگه همه به سمت یه استاندارد واحد پیش بریم و از اون استفاده کنیم بهتر باشه. کیبورد استاندارد تقریبا کامل هست فقط جای «هٔ» که داخل کیبورد قبلی با shift + G نوشته می‌شد خالی هست. البته میشه از ترکیب «ه» با «همزه بالا که داخل کیبورد استاندارد با shift + M نوشته میشه» استفاده کرد.
خوشحال میشم اگه روش شما مزیتی نسبت به کیبورد استاندارد داشته باشه بشنوم

سلام.
سپاس از لطف شما.
این چینش مزیتی بر کیبورد استاندارد فارسی ندارد و صرفاً سلیقۀ شخصی‌ام بوده.

رضا عباسی شنبه 28 تیر 1399 ساعت 00:17

سلام.
بسیار منظم و مرحله‌به‌مرحله توضیح داده‌اید.
سپاسگزارم.

سلام.
خواهش می‌کنم. تلاش کرده‌ام کاربران گرامی تقریباً به هیچ مشکلی در مراحل نصب و تنظیمات برنخورند.

آرین سه‌شنبه 24 تیر 1399 ساعت 22:22

با سلام
حقیقتاً از این همه تعهدی که برای تهیه این فایل و راهنمای آن داشته‌اید لذت بردم و استفاده کردم. صمیمانه سپاسگزارم.

سلام.
ممنون بابت لطف شما. خوشحالم که تلاشم سودمند بوده است.
با احترام.

ali جمعه 30 فروردین 1398 ساعت 22:10

سلام
عالی بود عالی
ممنون

سلام.
خواهش می‌کنم. خوشحالم که مطلب برای شما سودمند بوده است.

مریم مامان عباس. چهارشنبه 24 تیر 1394 ساعت 00:55

سلام دوست عزیز بسیار از مطالب شما استفاده کردم. اما یک سوال
من به کیبورد خودم عادت دارم. بخصوص اینکه حروف فارسی رو هم نوشته روش.
فقط برای مثلا نیم فاصله حتما باید Ctrl+Shift+2 رو بگیرم تا جواب بده ولی من دوست دارم با مثلا shift +Space این کارو انجام بده.
راهی هست؟
اون فایلی که مال خودتون بود و قرار دادین خیلی از تنظیمات کیبوردمو ممکنه عوض کنه و من اینو نمی خوام.
در ضمن اگه بفرمایید که بشینم و یک یکی تنظیمات کیبوردمو توی اون نرم افزار وارد کنم مطمیناً کار سختیه.
راستی چرا من موقعی که نرم افزار klmlite رو میارم تنظیمات کیبورد خودم رو نداره و همه ی دکمه هاش سفیدند؟

سلام.
شما لطف دارید.
متأسفانه مشکلی که در این نرم‌افزار دیده‌ام و خودم هنوز دلیل یا راه‌حلش را نمی‌دانم این است که کلید Space را ظاهراً نمی‌توان عوض کرد. بنابراین، تا جایی که من می‌دانم، مشکلِ شما همچنان راهی ساده ندارد که بتوانید فقط نیم‌فاصله را تنظیم کنید ولی بقیۀ کلیدها تغییری نکند!
اگر پاسخ آن را یافتم، حتماً در همین وبلاگ خواهم گذاشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد